11:50:00

Ile cukru w cukrze tyle prawdy w prawdzie. Jak obrzydzać niezdrowe jedzenie?





CUKIER w kostkach, a nawet w kościach. Tak, cukier jest wszędzie, w różnych postaciach.
Są tacy co robią wieeelkie kampanie o tym, jak jest niezastąpiony i potrzebny, a nawet nieszkodliwy. Do nich dołącza cała cukrowa branża z „pełnymi zabawy” kinderami, „odżywczymi” płatkami i kaszkami, danonkami, napojami owocowymi oraz innymi produktami "stworzonymi z myślą o dzieciach".
Po drugiej stronie mamy przeciwników, publikacje naukowe i edukacyjne o szkodliwości cukru w diecie.
Jest jeszcze rzesza ogłupiałych konsumentów.
Co zrobić, żeby do nich nie należeć? Najlepiej zasięgnąć wiedzy i podać ją dalej!

Weźmy taki Związek Producentów Cukru w Polsce, który cukier bezwzględnie poleca, edukuje w kierunku jego niezastąpionej roli - rozpoczął akcję edukacyjną „Chłopiec do bicia”. 
O czym? O niezastąpionej roli cukrów w diecie człowieka oraz o konieczności prowadzenie higienicznego trybu życia ze zbilansowaną dietą.
Celem kampanii jest obalenie stereotypów na temat cukru.

Zdaniem autorów kampanii prawda jest taka, że:

Cukier dodany jest taki sam, jak naturalny.
Przyczyną otyłości jest brak ruchu i zbyt duże ilości jedzenia.
Cukier nie wywołuje cukrzycy.
Cukier nie powoduje nadpobudliwości u dzieci.
Próchnica to efekt niedbania o zęby.
Cukier nie uzależnia.


Jako wisienkę na torcie polecam wypowiedzi ekspertów kampanii, słodkie jak kostka cukru owinięta w barwny i błyszczący papierek.

Wierzyć, nie wierzyć?



Niestety, okazuje się, że branża cukrowa płaci naukowcom za fałszowanie badań o żywności. 
The New York Times ujawnił, że przemysł cukrowy w latach 60. opłacał naukowców, by ci swoimi naukowymi publikacjami zataili związek pomiędzy spożyciem cukru, a chorobami serca. Badania, o których mieli napisać badacze, zostały wybrane przez lobby cukrowe, a sfałszowane wnioski miały kluczowe znaczenie dla zleceń dietetycznych obowiązujących do dziś. Choć dokumenty dotyczą okresu sprzed blisko 50 lat, to coraz częściej się mówi, że branża spożywcza w dalszym ciągu wpływa na świat nauki.



W ubiegłym roku również “The New York Times” ujawnił, że Coca-Cola sponsoruje naukowców, żeby przekonać świat, że cukier nie tuczy.

Co na to WHO? W 2014 r. WHO zaleciło, aby ilość cukru, którą możemy bezpiecznie spożywać to 5 łyżeczek (25g) dla przeciętnej kobiety o prawidłowej masie ciała, 6 łyżeczek (30g) dla przeciętnego mężczyzny o prawidłowej masie i tylko 3 łyżeczki (15g) dla dzieci.
Obecnie wiele dzieci tylko na śniadanie zjada 2-3 razy więcej cukru niż zalecają wytyczne.
Jogurt owocowy to średnio 6 łyżeczek, jogurt pitny 8, jogurt naturalny 1, serek Danio 3, Danonki 2,5, miseczka muesli 8 (porównywalna ilość owocowych kółeczek – 5), miseczka Corn Flakes 5, mrożona herbata 3, szklanka soku pomarańczowego z kartonu 100% 6-7, pomidorowego 1-2, Kubuś Play 7.
Zobacz tu, jak czytać etykiety, ile jest cukru w produkcie.



 Jak obrzydzać niezdrowe jedzenie, na co się powoływać?




Animacja-wariacja Sugar is Killing Us
90-minutowa prelekcja poświęcona różnym aspektom biochemicznego i fizjologicznego wpływu
fruktozy na zdrowie człowieka Sugar: The Bitter Truth
Do poczytania:
Lubisie, Lu Petitki, danio, Kubusie, 7-days i inne „przysmaki” - dlaczego dajemy te śmieci naszym dzieciom?
Ile cukru? Blog wzorowany na SugarStacks.
O spustoszeniach w organizmie, jakie powoduje biały cukier i jak manipuluje się tłumem.
Rafinowany cukier – najsłodsza trucizna. Czy jest toksyczny dla organizmu?
Jak syrop glukozowo-fruktozowego psuje mózg.
A co z fruktozą w owocach? 


Do obejrzenia:
Ile cukru zawierają popularne produkty - Zdrowie na talerzu.
Nasza Polska Akademia Nauk dla przeciwwagi branży cukrowej zorganizowała wykład „Cukier nie krzepi" , a Ewa Ewart nakręciła dokument „Zabójczy cukier” - dlaczego jemy tak dużo cukru i jakie to ma skutki?
Dokument, który wyjaśnia, dlaczego nie zaleca się spożywania słodyczy, ponieważ może to mieć niekorzystny wpływ na utratę zdrowia - na przykład zbyt duża dawka glukozy może zmniejszać odporność, co tym samym ma wpływ na przebieg chorób infekcyjnych, nowotworowych, grzybiczych.
Stowarzyszenie Diabetyków w Tajlandii pokazało we wstrząsającej kampanii reklamowej co może się stać ze zdrowiem, jeżeli nie ograniczysz cukru w swojej diecie. "Słodkie zabija" ma podnieść świadomość ludzi w kwestii ryzyka zachorowania właśnie na cukrzycę.




A jak nie cukier, to co?


Zamienniki alternatywne od cukru trzcinowego poprzez ksylitol do daktyli.





Jeśli już obrzydziliśmy cukier, to pójdźmy po deser!
Edukacyjny filmik o kurczakowych przekąskach dla dzieci.
Edukacyjny filmik o „szczęśliwych” krowach dających pyszne mleko


Smacznego;)


3 komentarze:

  1. Bardzo przejrzyście i rzetelnie napisane. Fajnie, że autorka umieściła tak dużo linków nie trzeba szukać i tracić czasu. Asia G.

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny artykuł rozeslalam też znajomym...daje do myślenia.Asia

    OdpowiedzUsuń
  3. Przyzwyczajanie do słodkości może zacząć się już zaraz po urodzeniu- większość popularnych "mlek zastępczych" stosowanych jako uzupełnienie jest dużo bardziej słodka od mleka matki i skutecznie odzwyczaja maluszka od naturalnego pokarmu i zapewnia im stałe źródło dochodu- nawet jesli to nie sacharoza, a inny słodzik, mały człowieczek wyrabia sobie gusta na przyszłość L.P.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 OffMatka , Blogger